Del artiklen:
Foto: Kasper Palsnov/Scanpix 2014

Shitstorms, sager hvor virksomheder på rekord tid oversvømmes af vrede borgere, politiker og kunder på de sociale medier, sker oftere. “Når det sker, må du ikke stikke hovedet i busken” anbefaler Søren Skjødt, forstander på Godhavn.

Søren Skjødt er forstander på behandlingsinstitutionen Godhavn, og ved hvad han taler om. For ét er stormen på de sociale medier, men virksomhederne oplever samtidig, at den danske verdenspresse bogstaveligt talt står på deres dørtærskel.

Det skete bl.a. for Zoologisk Have i København, der kom til at aflive en sød, men indtil da ukendt, giraf der hed Marius, og det skete for Godhavn i 2005, da DR bragte udsendelsen “Drengehjemmet”, men udviklede sig helt vildt, da Godhavnsrapporten blev offentliggjort i 2010.

Hverken Zoo eller Godhavn havde forudset blæsevejret, men hvad gør du lige, når du som leverandør til det offentlige befinder dig i den offentlige bermudatrekant af borgere, myndigheder og medier?

Tre gode råd om shitstorms i den kommunale bermudatrekant

Godhavns forstander Søren Skjødt er fortsat mange år efter Godhavnsrapporten udsat for bølger af henvendelser og kommentarer. Det sker ofte, når forholdene på socialinstitutioner kommer op i medierne. Senest efter at statsminister Mette Frederiksen gav Godhavnsdrengene en officiel undskyldning på Marienborg. Læs artiklen her

“Dengang, da det virklig brød løs omkring Godhavn i medierne, mødtes bestyrelsen og jeg, og jeg tror ikke det tog os et kvarter at konstatere tre ting; 1) Vi skulle stå frem. 2) Vi skulle stå ved dem, vi er, og 3) vi skulle åbent gentage det igen og igen,” forklarer Søren Skjødt.

Søren Skjødt mener, at mediestorme er en del af de markedsvilkår, der er kommet for at blive, når du arbejder i den offentlige bermudatrekant. “Det er vel fair nok, at medierne har det fokus på os som den fjerde statsmagt, eftersom vi lever af samfundets midler. Når det er sagt, så kunne vi godt savne en bedre fagjournalistik,” siger han.

I Søren Skjødts optik har medierne nemlig en tendens til kun at tage toppen af historien. Den let forståelige overskrift frem for at se mere nuanceret på de områder vi behandler.

Læs hele artiklen på OPS-Indsigt med Søren Skjødts uddybelse af de tre gode råd