Del artiklen:
(Arkivfoto)
(Arkivfoto) - Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Debatten raser omkring 28 kommuners brug af konsulentvirksomheder på handicapområdet. Men det bør ikke være et problem, da Kammeradvokaten sandsynligvis har sagt god for modellen.

Af Steen Houmark, [email protected]

Ankestyrelsen har på foranledning af Social- og Indenrigsministeriet indledt en tilsynssag rettet mod en række kommuners samarbejde med konsulenter på social- og handicapområdet.

Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) har i den forbindelse i et svar til Folketinget skrevet; ”KL’s oversigt gør mig ikke mindre bekymret for kommunernes praksis”.

Men har Ministeren grund til at være bekymret?

Ved tidligere interview med OPS-Indsigt har begge de omtalt virksomheder, Trancit og Brorson Consult, udtalt sig om den praksis, de udøver. Heraf fremgår det bl.a., at kommunerne alene indhenter en faglig vurdering hos virksomheden.

Det vil sige, at kommunen køber en ekstern ekspertviden som enhver anden rådgivningsydelse, skriver OPS-Indsigt.

Uhyggeligt at serviceforringelse sættes i system

En anden ting, der er interessant ved denne sag, er vedholdende rygter om, at et kendt advokathus har godkendt de private konsulenters forretningsmodel.

Ifølge kilder på konsulentmarkedet, som OPS-Indsigt har talt med, pågår der en fortælling om, at advokatvirksomheden Poul Schmidt, der også er Kammeradvokat, har undersøgt den arbejdsmodel, den ene af de to virksomheder anvender.

Sagen om kommunernes brug af eksterne konsulenter stiller sig unægtelig noget anderledes, hvis det viser sig, at statens egen advokat har kvalificeret samarbejdsmodellen.

Hos Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS) kender man også til den fortælling fra en pålidelig kilde, og til det siger direktør Michael Graatang:

”Det er uhyggeligt, når servicenedsættelserne af handicappede og psykisk syge på den måde kan sættes i system.”

Afviser at praksis er et problem

OPS-Indsigt har spurgt Trancit, hvorvidt der er hold i, at virksomheden har fået deres forretningsmodel kvalificeret hos advokatvirksomheden Poul Schmidt:

”Vi har i starten af 2019 rådspurgt advokatvirksomheden Poul Schmidt, og de har kategorisk afvist, at vores praksis skulle været et problem,” siger souschef Mikkel Buck til OPS-Indsigt og fortsætter.

”De siger for det første, at no-cure-no-pay er en praksis, der bliver brugt rigtig mange steder i det offentlige, og derfor er der ingen problemer i det. Det handler jo om, at man først bliver betalt, når man har leveret.”

”Så har de kigget på vores forretningsmodel og de opgaver, vi udfører for kommunen, og her siger de, at vi gerne må lave alt arbejde for kommunen, så længe det er kommunen, der træffer og afsender afgørelsen til borgeren,” siger Mikkel Buck til OPS-Indsigt.

Læs også:
Flere kommuner bruger konsulenter på handicapområdet end tidligere afdækket

Det underbygger, at den forretningsmodel, som Trancit benytter, er blevet blåstemplet af en af landets mest kompetente advokatvirksomheder ud i offentlig forvaltning og indkøb. Og det er nye oplysninger, som både Ankestyrelsen og siden ministeren bør tage med i de videre overvejelser, skriver OPS-Indsigt.

Det betyder nemlig, at så længe, det er kommunen, der er myndighed på opgaven, er der ikke noget juridisk problem i, at en kommune indkøber en privat konsulentvirksomhed med de faglige kompetencer, kommunen har brug for.

Læs også:
Konsulentvirksomhed på handicapområdet har rådspurgt sig hos kendt advokatfirma