Del artiklen:
Clay Keramikmuseum i Middelfart kunne være et bud på en lokal aktivitet for de lokale feriegæster.
Clay Keramikmuseum i Middelfart kunne være et bud på en lokal aktivitet for de lokale feriegæster. - Foto: Clay

Ny undersøgelse om vores ønsker til ferie i Danmark kan være til inspiration for andre regioner, som gerne vil lokke danskerne til at holde ferie i netop deres område.

Af Lene Vind, [email protected]

Vi regner med at skulle holde ferie i Danmark, men ikke alle vil blive hjemme i haven. Vi vil gerne på hotel, på byvandring, i zoologisk have, og så skal det ske her i vores egen region.

Det viser en undersøgelse lavet af Visit Middelfart, som JydskeVestkysten har skrevet om.
Undersøgelsen er distribueret via de sociale medier, og den giver et billede af, hvordan borgere i områderne omkring Fyn, øerne og den sydlige del af Jylland har tænkt sig at holde sommerferie i år. Der er kommet 400 besvarelser især fra par uden børn og børnefamilier, og svarene kan Visit Middelfart bruge til at forberede sig på den kommende sommersæson. ”De siger, at de gerne vil i sommerhus og på hotel. Det er dejligt for os at vide – især det med hotellerne. Det er ekstremt glædeligt, at hotellerne ligger så højt, for de har ellers lavsæson i skoleferierne.”

“Sidste år oplevede hotellerne også tilgang, og det bliver forstærket i år af, at udlandet og andre feriemuligheder er lukket. Det er min tese, at turisterne gerne vil have eget bad og toilet, for de ser på, hvor smittefaren er, og det er den på fællesområderne, som der for eksempel findes på en campingplads,” siger turistchef Trine Lai fra Visit Middelfart til JydskeVestkysten. Åbent for kulturen De fleste sommerferiegæster vil gerne ud og opleve noget, og i undersøgelsen svarer deltagerne, at de gerne vil på café, museer og byvandringer, derfor bliver det afgørende at der er åbnet op for de muligheder. En del syddanskere havde planer om udenlandsrejser, og under halvdelen havde planlagt at holde ferie i Danmark. Hos Visit Middelfart vil man gerne lokke turisterne til lokalområdet, og det kræver en strategi og en kampagne. ”Vores tese er, at Danmark har ry for at være et sikkert og rent sted, og det betyder noget denne sommer. Så hvis grænserne åbner, tror vi på, at Danmark bliver et ret populært turistmål.”

“Jeg tror, de fleste af os bliver hjemme, selv om grænserne åbner, så det her er ikke en engangskampagne. Den peger også frem mod vores adfærd i de næste år, og det vigtige bliver at folk trygt kan tage på ferie, for tryghed bliver vigtig de næste år. Vi skal slå på noget med: “Du kan trygt komme til Middelfart,” siger Trine Lai til avisen. Og måske bliver Visit Middelfarts næste kampagne især rettet mod jyderne, for undersøgelsen viser, at syddanskerne ikke tager til Sjælland for at holde ferie.