Del artiklen:

Selv om der ikke har været udfyldt skemaer, gennemført sprogtest og vi kun holdt få trivselssamtaler, så ser vi større trivsel og fantastiske læringsmiljøer, skriver leder Janni Juhl-Petersen.

Af Janni Juhl-Petersen, Leder af idrætsinstitutionen Tumlehuset,

Jeg havde en snak med min chef i sidste uge. Vi talte blandt andet om nogle af alle de gode ting, der er kommet ud af coronakrisen. Hun var blandt andet optaget af børnenes trivsel og det interessante ved, at vi var mere på børn og holdt færre møder. 

Jeg tolkede det, som at hun godt kan se, at nogle af de ting, der kommer udefra, måske ikke altid er relevant for børnenes trivsel. Jeg er ikke sikker på, at hun nødvendigvis er enig med mig i dette, men det kan vi jo altid snakke videre om lidt endnu ;-).

I Tumlehuset har vi holdt færre eller ingen møder omkring:

  • Sprogtest

Vi har ikke sprogtestet alle de børn der er to og fire år.De har i stedet haft den voksne tæt på sig i en mindre legegruppe sammen med andre alderssvarende børn, hvor der har været tid til leg og hjælp med sproget.  

  • Trivselssamtaler

Vi har kun holdt de få samtaler, hvor vi har haft en stor bekymring for barnets trivsel. De forældre, der har haft brug for mere tid end snakken ved lågen ved aflevering eller afhentning, er blevet til en snak i telefonen, når det har passet ind i børnenes rytme for dagen. Alligevel ser vi større trivsel i hele børnegruppen. 

  • Den styrkede læreplan.

Selv om der ikke har været udfyldt skemaer, så har børnene alligevel haft fantastiske læringsmiljøer. De har været på lange ture i nærmiljøet, lavet mere bålmad, kørt på løbecykler på cykelstierne udenfor Tumlehuset, spillet fodboldkampe uden forstyrrelser, gynge på den store gynge sammen med bedstevennen uden at blive forstyrret, leget længe i sandkassen med en voksen, der ikke skulle løse konflikter et andet sted. 

Min chef har desværre sagt op og stopper ved udgangen af denne måned. Jeg skal heldigvis være med til at ansætte min kommende chef, så jeg har muligheden for at spørge vedkommende om hendes/hans syn på børnenes trivsel under coronakrisen.