Del artiklen:
Åbningstiderne i borgerservice i Sønderborg Kommune ændres fremover, så borgerne i langt højere grad kan komme i tale over telefonen med medarbejderne. (Arkiv)
Åbningstiderne i borgerservice i Sønderborg Kommune ændres fremover, så borgerne i langt højere grad kan komme i tale over telefonen med medarbejderne. (Arkiv) - Foto: Sønderborg Kommune

Erfaringerne fra corona-nedlukningen får nu Sønderborg Kommune til at overveje permanente ændringer af borgerservice. Åbningstiden for fysisk fremmøde skal sættes ned, mens der skrues op for digital og telefonisk betjening.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Det personlige, fysiske fremmøde i borgerservice skal skæres ned, men til gengæld skal mulighederne for telefonisk og elektronisk kontakt sættes kraftigt i vejret.

 I den retning peger pilen blandt politikerne i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Sønderborg Kommune. De diskuterer en ændring af åbningstiderne i kommunens borgerservice, og det sker på baggrund af erfaringerne under nedlukningen i foråret. Det skriver JydskeVestkysten.

“Covid-19 har vist, at danskere i al almindelighed er blevet meget bedre til at benytte sig af digitale løsninger, så mange slipper for et besøg i Borgerservice. Og for dem, der ikke kan guides via digitale selvbetjeningsløsninger, er der stadig mulighed for at få en tid til personlig fremmøde,” siger Jan Prokopek Jensen (S), der er formand for udvalget i Sønderborg.

De personlige fremmøder for ugerne 27 til 33 viser nemlig, at der er sket et fald på 30 procent på servicecentre i Sønderborg, Gråsten og Nordborg.

Forslaget, politikerne skal tage stilling til, går ud på, at borgerservice fremover kun skal holde dørene åben for borgerne i 18 timer om ugen mod 25 timer, som det er i dag.

Til gengæld udvides åbningstiden for telefoniske henvendelser fra 37 timer i dag til 62 timer.

Medlem af udvalget Dorthe Mehlberg (DF), forklarer, at coronanedlukningen viste, at teleonkontakt sagtens kan måle sig med fysisk fremmøde, når det handler om effektiv betjening.

“Det har været en succes at betjene borgerne telefonisk og ofte med det resultat, at borgerne fik bedre service og resultat end før. Det skyldes primært, at borgerne blev betjent af den rette medarbejder med de rette kompetencer med det samme,” siger Dorthe Mehlberg til JydskeVestkysten.