Del artiklen:
(Arkiv)
(Arkiv) - Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

‘Jeg kunne som leder i det offentlige indimellem ønske, at en skoleleder var til stede, inden politikerne når at sætte sidste punktum. Bare for at give politikerne et indblik i, hvad deres beslutning kommer til at få af konsekvenser,’ skriver skoleleder Maike Raahauge.

Af Maike Raahauge, Skoleleder,

Det er både sjovt og vanvittig frustrerende at være leder i det offentlige.

Spændingsfeltet mellem at skulle tænke kreativt og mega rigidt når man får udstykket en ny vej, kan være enormt stort. Vi skulle i forbindelse med reformen skabe en mere attraktiv udskoling, og jeg skal love for, at der skete meget rundt om i landet. Mange af os arbejdede i forvejen med at skabe en attraktiv udskoling i samarbejde med forældre, elever og lærere, og nogle lavede vidt forskellige løsninger, der blandt andet inkluderede valgfagene i samarbejde med erhvervslivet og ungdomsuddannelse.

Så blev det besluttet, at valgfagene skulle være to-årige på 7. og 8. årgang med afsluttende eksamen. Bum.

Det lå også helt fast, at håndværk og design skulle udbydes, og derudover lå fagene fast på billedkunst, musik og madkundskab.

Jeg skal ikke kunne sige, at det ikke er med til at fastholde eleverne i udskolingen, men langt hen ad vejen er det mere af det samme. Personligt havde jeg gerne set, at man havde fortsat al det gode arbejde, der var i gang.

Til eksamen med en lærer, du ikke kender

Men der hvor jeg for alvor undrer mig, det er, at man har valgt at gøre det til et to-årigt forløb med afsluttende eksamen. Vi taler meget om, at vi har en ungdom, der oplever sig presset bl.a. pga. eksaminer. Det, man har gjort med valgfagene, er, at vi allerede nu starter samtalen om eksamen i 7. klasse. Tilmed i fag hvor kreativitet og proces er i fokus.

Når eleverne så kommer til eksamen i slutningen af 8. klasse – deres første eksamen overhovedet – så er det højst sandsynligt med en lærer, de ikke kender for andet end det valgfag. Det skyldes, at når man er lærerstuderende er man meget opmærksom på hvilke linjefag, du vælger. Det skal helst matche med den børnegruppe, du gerne vil undervise, og hvor dine øvrige linjefag også er i forhold til elevernes fagrække.

Billedkunst, musik, madkundskab og håndværk og design er alle fag, man har i indskolingen og/eller på mellemtrinnet. Disse fag har indtil nu ikke rigtig boet i udskolingen – og dermed har valgfagslærerne altså både at gøre med en anden aldersgruppe, end de normalt har, og det er ikke sikkert, at de har ført til eksamen. Det er de lærere, der skal støtte eleverne igennem deres første eksamen. Og vi har så tilmed valgt, at deres første eksamensoplevelse skal være fag inden for de praktisk-musiske fag.

I år – hvor vi for første gang skal have elever til denne obligatoriske eksamen i valgfag – har vi så tilmed haft corona-pause i valgfagene. Nu er eleverne ganske vist tilbage i lokalerne, men de har været langt væk fra faget. En del af de planlagte forløb har måske været nødt til at blive aflyst, og de kan have en vigtig rolle i forhold til, hvad eleverne skal kunne, for at vi kan leve op til fagenes indhold. Det er ikke alle skoler, der har de fornødne faciliteter på skolen, så vi kan være afhængige af ekskursioner og elevkurser ude af huset. Disse praktisk-musiske fag er også i sig selv coronaramt. Eksempelvis skal vi have to meters afstand, hvis vi synger. Det kan godt give nogle vanskeligheder.

Er næste sommer det rigtige år at starte en ny eksamensform?

Vi går et efterår i møde med mange ukendte aspekter, og der er mange forskelligartede bekymringer. Jeg kunne godt ønske mig, at man kiggede rigtig grundigt på, hvorvidt man valgte at fastholde en eksamen i valgfag til sommer. Er det det rigtige år at starte en hel ny eksamensform op? Og at man efterfølgende grundigt overvejede, hvorvidt man skal fastholde denne eksamen. Et fag kan godt have værdi, uden at man har en eksamen.

Som skoleleder og tidligere enormt flittig elev (sarkastisk!) så er jeg absolut ikke modstander af eksamen, der også kendt som den flittige elevs fest. Jeg vil gerne have, at mine elever oplever eksamen som noget positivt. Derfor er den første gang også så vigtig. Set fra min stol har politikerne ikke set på det samlede billede, da de valgte, at elevernes første eksamen skal være på 8. årgang, som afslutning på et to-årigt forløb og tilmed i et praktisk-musiske fag. 

Ligesom eksamen er jeg også stor tilhænger af valgfag, hvor eleverne kan få lov til at vælge noget efter interesse og gerne et fag, de ikke har haft før, at de giver sig selv lov til at eksperimentere, fremfor at tænke i karakterer og prøver.

Hvad vil der ske, når den første elev ikke kan komme ind på gymnasiet, fordi han/hun dumpede i billedkunst? 

Jeg er sikker på, at når vi står der til sommer, så skal vi nok få det til at lykkes. Det plejer vi. Men det ærgrer mig, at jeg lige på dette punkt føler mig ekstremt langt fra borgen, for jeg ville så gerne være bannerfører for den kreative-musiske dimension i udskolingen. Men jeg har så svært ved at sælge dette som en gave til udskolingen.