Del artiklen:
Borgmester John Dyrby Paulsen (S) har modtaget et omfattende klagebrev over forvaltningen fra 42 familier. (Arkiv)
Borgmester John Dyrby Paulsen (S) har modtaget et omfattende klagebrev over forvaltningen fra 42 familier. (Arkiv) - Foto: Slagelse Kommune

I et fælles klagebrev til Slagelse Kommune retter 42 familier hård kritik af forvaltningen, der ifølge ordlyden ikke overholder lovgivningen og har en betændt kultur. Borgmesteren: ‘Det gør indtryk’.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Slagelse Kommune har modtaget et klagebrev fra intet mindre end 42 familier, der retter en skarp kritik af kommunens medarbejdere og “det massive brud på retssikkerheden, som vi oplever som værende af systematisk karakter.”

Det skriver Sjællandske Medier.

Gennemgående temaer i klagebrevet handler om mangel på lydhørhed fra medarbejdere, for lange sagsbehandlingstider og en ubehagelig tone, der endda beskrives som “direkte truende.”

“De overholder ikke lovgivningen, de overskrider svarfrister gang på gang, og vi får slet ikke de råd og den vejledning, vi har krav på. Jeg kan efterhånden tapetsere hele Slagelse by med beklagelser, jeg har fået fra kommunen. Men hvad skal jeg bruge det til, hvis ikke der sker nogen ændringer,” siger en af brevets underskrivere, Charlotte Fischer, til mediet.

Ifølge Sjællandske Medier skriver borgerne om en adfærd fra kommunens ansatte, “som ikke er i overensstemmelse med kommunens kommunikationspolitik, særligt hvad angår ordentlig tone og direkte truende adfærd.” Og at de oplever en “rungende tavshed fra den øverste ledelse af kommunen på trods af flere sager i medierne, et skyhøjt antal klager og stor kritik fra blandt andet revisionen,” samt at flere har “taget kommunen i direkte usandheder.”

Men underskriverne er ikke ude på at hænge navngivne medarbejdere ud, skriver de:

“Vi understreger, at selvom en del af denne klage går ud på personalets adfærd over for os som borgere, at vi er klar over, at arbejdsmiljøet spiller en rolle, og at der kan være beslutninger, som ligger uden for den enkelte sagsbehandlers beslutningskompetence, men som sagsbehandleren dog stadig skal stå på mål for over for os borgere,” lyder det i brevet.

Borgmester John Dyrby Paulsen (S) siger, at klagebrevet gør indtryk:

“Når så mange går sammen, har vi en udfordring i at se på, hvad vi kan gøre bedre. Vi skal hele tiden sørge for, at tingene bliver gjort ordentligt. Og når kommunikationen knaser, så har vi en opgave i at undersøge, hvad der gik galt,” siger John Dyrby Paulsen til Sjællandske Medier.