Del artiklen:
Esbjerg Kommune tager den grønne omstilling seriøst med flere tiltag i både offentlig transport og renovation, siger Søren Heide Lambertsen (V), formand for Teknik & Byggeudvalget i Esbjerg Kommune.
Esbjerg Kommune tager den grønne omstilling seriøst med flere tiltag i både offentlig transport og renovation, siger Søren Heide Lambertsen (V), formand for Teknik & Byggeudvalget i Esbjerg Kommune. - Foto: Esbjerg Kommune

Fra i dag ruller Esbjerg Kommunes renovationsvogne ud på gader og veje med biogas i brændstoftankene – udvundet af blandt andet lokal madaffald. ‘Det danner en fin rød tråd,’ siger udvalgsformand.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Den grønne omstilling har fuld fart på i mange kommuner, og i Esbjerg har kommunen lagt sig i overhalingsbanen, når det handler om kommunal transport og service.

Tidligere på måneden kunne kommunen fortælle, at 29 nye eldrevne bybusser ruller ud på gaderne til december, og i dag er 22 af kommunens skraldebiler på arbejde med grøn energi i brændstoftanken i stedet for diesel. Det skriver JydskeVestkysten.

Og biogassen kommer ikke langvejs fra. Det er nemlig gas, der er produceret fra husholdninger, landbrug og industri, hvilket betyder, at Esbjerg Kommune fremover vil udlede 600 ton mindre CO2 om året. Det fremgår af en pressemeddelelse

Formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (V) siger, at omstillingen viser, at Esbjerg vil være en grøn foregangskommune:

“Vi er godt på vej. Bybusserne kommer til at køre på el, vi er begyndt at sortere organisk affald, og nu bliver skraldebilerne også grønnere. Bilerne kommer sågar til at køre på noget af den biogas, vi er med til at producere ved at indsamle madaffald, så det danner en fin rød tråd,” siger Søren Heide Lambertsen til JydskeVestkysten.

De nye vogne er ikke bare gode for miljøet. Også renovationsarbejderne og borgerne kommer til at nyde godt af de nye vogne i det daglige:

“Når skraldebilerne kører på biogas i stedet for diesel, slipper både renovationsmedarbejdere og forbipasserende for partikler fra dieseludledningen og lugten af dieselos. Samtidig bruges der el ved komprimering af affaldet, så støjniveauet bliver væsentligt lavere,” siger Søren Heide Lambertsen til JydskeVestkysten.