Del artiklen:
Der er meget stor forskel fra kommune til kommune på andelen af elever, som ved folkeskolens afgangsprøve består dansk og matematik.
Der er meget stor forskel fra kommune til kommune på andelen af elever, som ved folkeskolens afgangsprøve består dansk og matematik. - Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Der er stor forskel mellem kommunerne på, hvor stor en andel af eleverne, der dumper i både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Se her de ti kommuner hvor flest elever dumper – og de ti hvor flest består.

Af Iver Houmark Andersen, redaktør af NB-Kommune, [email protected]

På landsplan dumper cirka hver tiende elev i både dansk og matematik, når de går op til folkeskolens afgangsprøve. Men der er stor forskel fra kommune til kommune på andelen af elever, som bliver dumpet. Det viser en analyse fra Dansk Industri (DI).

Alt i alt drejer det sig om cirka 5.000 unge mennesker, der hvert år oplever at få dumpekarakterer i dansk og matematik, så de ikke kan komme ind på en ungdomsuddannelse.

Læs også:
En af ud ti elever dumper i dansk og matematik

Der er imidlertid stor forskel fra kommune til kommune på, hvor stor en andel af eleverne, der består/ikke består i både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve.

Her består færrest elever i dansk og matematik

Procenttallet viser andelen af elever med bestået i dansk og matematik i hver kommune. Langeland er altså kommunen, hvor den laveste andel består i dansk og matematik. 

Lejre: 87%
Aabenraa: 87%
Mariagerfjord: 86%
Kalundborg: 86% 
Helsingør: 85%
Albertslund: 84%
Guldborgsund: 83%
Lolland: 83%
Vordingborg: 83%
Langeland: 79% 

Her består flest elever i dansk og matematik

Procenttallet viser andelen af elever med bestået i dansk og matematik i hver kommune. Hørsholm er altså kommunen, hvor den største andel består i dansk og matematik.

Hørsholm: 98%
Lyngby-Taarbæk: 98%
Dragør: 97%
Allerød: 97%
Rudersdal: 97%
Gentofte: 97%
Solrød: 96%
Skanderborg: 95%
Vallensbæk: 95%
Køge: 95%

Kilde: Dansk Industri. DI har analyseret tallene, der viser, hvor stor en andel af eleverne i en kommune, der som et gennemsnit over tre år (2016/2017 – 2018/2019), har fået mindst 02 i dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen og dermed bestået fagene.