Del artiklen:
POV-projektet er udviklet under kulturaftalerne og det er en metode til undervisning i produktiv læring med film, som skolelærere selv kan bruge uden hjælp udefra, og som de kan være med til at udbrede til andre lærere.
POV-projektet er udviklet under kulturaftalerne og det er en metode til undervisning i produktiv læring med film, som skolelærere selv kan bruge uden hjælp udefra, og som de kan være med til at udbrede til andre lærere. - Foto: Erik Bjerre

Nogle kulturprojekter rækker ind i fremtiden, fordi de naturligt udvikler sig, mens de foregår. Sådan er det POV – en undervisningsmetode i at lave film, som er finansieret via midler fra Kulturregion Aarhus.

Af Lene Vind, [email protected]

KULTURAFTALER: Filmby Aarhus er en fødselshjælper for nye projekter og de seneste fire år er POV – Point of View – blevet udviklet og afprøvet af 6.000 skoleelever og en række skolelærere. POV har fået støtte fra den regionale kulturaftale og efter årsskiftet, når aftalen udløber, kører projektet videre som en del af Biblioteker- og Borgerservice i Aarhus Kommune.

“Vi er glade for og stolte over, at POV kan fortsætte i årene fremover, og vi er også meget taknemmelige for den støtte, projektet har fået via kulturaftalen,” siger Erik Bjerre, som er projektleder og ophavsmand til POV-metoden.

POV er en undervisningsmetode i at lave film og formålet er, at skolelærere selv kan bruge metoden uden hjælp udefra, og at lærerene kan være med til at udbrede metoden til deres kollegaer.

“Alt for mange projekter, bliver ikke forankret ordentligt og slet ikke indtænkt i undervisningen, derfor har vi udviklet POV ud fra vores erfaring med hvad der virker og med respekt for dem, der skal modtage viden, og projektet bliver nu båret videre af elever og især af lærer, som bringer viden ind i en skolefaglig ramme,” siger Erik Bjerre.

Ud over de 6000 skoleelever, som har afprøvet metoden de første fire år, er der et stort antal elever, som også er blevet undervist i POV, fordi deres lærere kender metoden enten fra egen undervisning eller fordi deres kollager har undervist dem.

“Lærerne giver bolde videre til både deres kollegaer og alle eleverne, så på den måde breder metoden sig som ringe i vandet,” siger Erik Bjerre.

Talentudvikling af elever og lærere

POV er nu blevet afprøvet som en skalerbar metode og der er blevet etableret syv POV videnscenter i Region Midtjylland, og der også kommet et samarbejde i gang med læreruddannelsen i regionen. Samtidig er Aarhus Kommunes Biblioteker og en række andre organisationer med til at udvikle og udbrede POV.

“Vi er i gang med at evaluere POV i samarbejde med forskere fra DPU og samtidigt er vi ved at lave nye online læringsmaterialer på bevilling fra DFI, som blandet andet anviser, hvordan produktiv læring med film kan bruges indenfor alle folkeskolens fagområder,” siger Erik Bjerre.

POV-projektets fokus er nu tiden efter, at projektets udviklingsbevillinger slutter, og her har det   vigtigste led været at skabe et godt samarbejde med Aarhus Kommunes Biblioteker og med Magistraten for Børn og Unge (MBU), som Biblioteker- og Borgerservice har tætte relation med.

“Der er enighed mellem Filmby Aarhus og Aarhus Kommunes Biblioteker om, at POV fremover skal have til huse på Dokk1. Flytningen af POV har længe været en del af den langsigtede strategi og vi er meget glade for, at POV kan fortsætte efter endt projektperiode,” siger Erik Bjerre.

Læs tidligere artikler om de regionale kulturaftaler her:
Kulturregion Nordjylland
Kulturregion Sønderjylland-Schleswig
Kulturregion Storstrøm