Del artiklen:
Sådan ser udviklingen ud i hhv. omsætning og årsværk i delbrancher under skrevne nyheds- og aktualitetsmedier 2016-2019.
Sådan ser udviklingen ud i hhv. omsætning og årsværk i delbrancher under skrevne nyheds- og aktualitetsmedier 2016-2019. - Foto: Kulturministeriet

De regionale og lokale medier har mistet omsætning og ansatte, mens de digitale medier vinder frem. Det viser ny rapport fra Kulturministeriet om medievirksomheders omsætning og beskæftigelse.

Af Lene Vind, [email protected]

De regionale og lokale medier er i tilbagegang:og særligt hårdt ramt er medievirksomheder, der primært udgiver regionale og lokale medier. Det fremgår af en rapport fra Kulturministeriet.

Samlet set er deres omsætning i perioden 2016 til 2019 gået tilbage med 624 mio. kr. og beskæftigelsen med 662 årsværk svarende til fald på 16 procent i begge tilfælde.

“Den nye rapport understreger, at lokale og regionale medier har nogle rigtig svære kår. Det er alarmerende, for de spiller en vigtig rolle i vores demokrati,” siger kulturminister Joy Mogensen (S) i en pressemeddelelse.

Derfor ønsker ministeren, at der i de kommende medieforhandlinger indgår drøftelser om, hvordan de lokale og regionale medier kan styrkes,

Fremgang for digitale medier

Danske medier omsatte i alt for 30,2 milliarder kroner og beskæftigede 18.088 årsværk i 2019.
Omsætningen var på niveau med 2016, men antallet af beskæftigede faldt med 876 årsværk. Det svarer til et fald på cirka fem procent. Men der er store forskelle, alt efter hvilken branche der er tale om.

“Fremgangen for rent digitale nyhedsmedier viser til gengæld, at der er grobund for, at god journalistik kan udvikle sig nye steder,” siger Joy Mogensen.

Digitale medier har øget omsætningen med 142 millioner kroner, hvilket svarer til 56 procent.
Film- og tv-producenter har også haft fremgang. Det gælder også tv og streaming, hvor omsætningen er vokset med fire procent til 527 millioner kroner.

Rapporten viser også, at de forholdsvis små digitale lokalaviser oplever en pæn fremgang.

Fakta om rapporten

Rapporten ”Omsætning og beskæftigelse i danske medievirksomheder” er baseret på data fra Danmarks Statistik på baggrund af Kulturministeriets virksomhedspopulation. Rapporten omhandler alene indholdsbaserede og dansk-registrerede medievirksomheder.

/ritzau/Lene Vind