Faglig ledelse

Når du ikke kan lytte til vandrørene

'I denne tid mangler jeg mine vandrør for at forstå og opsamle de små vibrationer, der er på en skole, så jeg kan tage ting før fjeren, bliver til fem høns,' skriver skoleleder Maike Raahauge.

Er coronakrisen enhver direktørs søde organisationsdrøm?

Det er drømmestof at se en hel organisation flyve i samme retning med hjerte og vilje som brændstof. I en dybt kompliceret situation har vi skabt fælles viden, styret mod et fælles mål drevet frem af gensidig respekt og løbende evaluering. Men vi kender stadig ikke scenariet for den post-corona ny-normal-situation, som utvivlsom vil byde på nye og stadig ukendte udfordringer.
Vi venter på Mette Frederiksen, men hvem og hvad venter hun på?

Ventetiden – et vakuum for spørgsmål og svar

Corona har sat dagtilbudslederen i et tomrum mellem Mette Frederiksens næste udmelding og en serie af ubesvarede spørgsmål. Samtidig skal lederen se i øjnene, at fremtidens ledelse er en blanding af sundhed, pædagogik og rapporteringer til corona-bureaukratiet.
Håndvask er vigtig under genåbningen. Det har givet et ekstra fokus på antallet af håndvaske på den enkelte skole.

Så er vi i gang – igen

Min stilling som skoleleder har ændret karakter, siden corona kom til Danmark, dog stadig under hatten: Omstillingsparat. Fra morgenstunden aner jeg ikke, hvilke kompetencer jeg får brug for – og om jeg har dem, skriver Maike Raaghauge.

Fragmenteret ledelse og jagten på overblikket

Ledelse har fået ny betydning, hvor lederen af et plejecenter forventes et helt andet detaljeret overblik. 'Aldrig har dagen rummet så mange forskellige opgaver og så korte deadlines', skriver leder Mette Færch.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.