Maike Raahauge

(Arkiv)

Fodspor fra sidste mand på fortet

Fællesdrevet, brandalarmen og bogreolen kan været retningspile på et kort, der angiver, hvor du som leder på en ny arbejdsplads kan finde de opgaver, der ligger og venter på dig. Skoleleder Maike Raahauge skriver i dette synspunkt om ledelsesmæssige fodspor.
(Arkiv)

Synspunkt: Skolerne handler ens på de vigtigste områder

Diversiteten i skolernes måde at håndtere skoledagen i slipstrømmen på corona har været i mediernes fokus: 'Men vi er mere ens end forskellige, er min påstand', skriver skoleleder Maike Raahauge.
(Arkiv)

Farvel til syv hårde år med lov 409

'Jeg har set dygtige skoleledere forlade jobbet, der blev set som forrædere, da de gjorde deres job under lockouten. Men de syv år har også lært os noget om ledelse, selvom implementeringen ikke har været lige køn alle steder,' skriver skoleleder Maike Raahauge i dette indlæg.
(Arkiv)

Skolestart: Aula er ikke dyrket i en lærers baghave

'I år skal vi bruge tid på flere ting, end vi plejer i disse første pressede uger af august. Det kræver planlægning, og vi mangler et godt overbliksredskab for dem vi har er næppe skrevet af en lærer og er anledning til megen spild af tid og splid,' skriver skoleleder Maike Raahauge i dette indlæg.

Synspunkt: Elevplaner er godt tænkt, men der er plads til forbedringer

Nationale test og elevplaner kan bruges som meningsfulde arbejdsredskaber, men politikerne bliver nødt til at prioritere det. De bliver også nødt til at forstå det. Ellers fortsætter vi med at være ’på vej’ med at bruge disse redskaber, skriver skoleleder Maike Raahauge

Synspunkt: Vi kommer tilbage med dilemmaerne i skoletasken

Vi afventer opstarten, men meget kan ske henover sommerferien, og meget kan ske efter sommerferien. Opgaven er ikke at skabe en inkvisition, men en hverdag midt i Coronaens dilemmaer og spor, skriver skoleleder Maike Raahauge.
Folkeskolen har været kampzone siden lockouten, og vi er på ingen måde landet endnu, skriver Maike Raaghauge - Arkivfoto fra lockouten.

Synspunkt: Folkeskolen – en kampzone, der vågner op efter corona

Vi skal ikke tro, at vi ved, hvad vi har lært af coronakrisen. Folkeskolen er en kampzone, hvor politikerne skal være varsomme med omlægninger ud fra idéer, der ikke er realitetstjekkede og ikke starte der, hvor de slap, skriver skoleleder Maike Raahauge

Når du ikke kan lytte til vandrørene

'I denne tid mangler jeg mine vandrør for at forstå og opsamle de små vibrationer, der er på en skole, så jeg kan tage ting før fjeren, bliver til fem høns,' skriver skoleleder Maike Raahauge.
"Har I også brugt telte? Har I haft rigtige toiletter?" Spørger folk Maike Raaghauge om, når de høre hun er skoleleder.

Fornyet fokus på skolelederen

'Måske corona får os til at reflektere mere over vores etiske rødder i ledelse,' skriver skoleleder Maike Raahauge, der lige nu render ind i stribevis af spørgsmål, der giver skolelederrollen fornyet opmærksomhed.

Videomøder, nærhed og idyllisering

Læring af coronakrisen: Hvad vi kan lære af digitale møder. Alle kommer til tiden, vi har få afbrydelser, og møderne afsluttes hurtigt. Har vi idylliseret nærheden ved fysiske møder, og hvem tør sige, at jeg vil hellere spare en time ved et digitalt møde? spørger skoleleder Maike Raahauge.
Hvor starter og hvor slutter en meter?

Berøringsangst: En ny normal

Normaliseringens udfordring er, at vi ikke er normaliseret. Hvor starter og slutter meteren i en ny normal, hvor berøringsangst har fået en ny betydning? spørger skoleleder Maike Raahauge

Coronatidens ambivalente erfaringer

'På tværs af landet oplever jeg mig som en del af en digital flok, hvor kolleger landet over række ud,' skriver skoleleder Maike Raahauge, der oplever, at det perifere og digitale bliver tæt, og det nære bliver afskåret og distanceret i en mærkelig, ambivalent tid.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.