Maike Raahauge

    "Har I også brugt telte? Har I haft rigtige toiletter?" Spørger folk Maike Raaghauge om, når de høre hun er skoleleder.

    Fornyet fokus på skolelederen

    'Måske corona får os til at reflektere mere over vores etiske rødder i ledelse,' skriver skoleleder Maike Raahauge, der lige nu render ind i stribevis af spørgsmål, der giver skolelederrollen fornyet opmærksomhed.

    Videomøder, nærhed og idyllisering

    Læring af coronakrisen: Hvad vi kan lære af digitale møder. Alle kommer til tiden, vi har få afbrydelser, og møderne afsluttes hurtigt. Har vi idylliseret nærheden ved fysiske møder, og hvem tør sige, at jeg vil hellere spare en time ved et digitalt møde? spørger skoleleder Maike Raahauge.
    Hvor starter og hvor slutter en meter?

    Berøringsangst: En ny normal

    Normaliseringens udfordring er, at vi ikke er normaliseret. Hvor starter og slutter meteren i en ny normal, hvor berøringsangst har fået en ny betydning? spørger skoleleder Maike Raahauge

    Coronatidens ambivalente erfaringer

    'På tværs af landet oplever jeg mig som en del af en digital flok, hvor kolleger landet over række ud,' skriver skoleleder Maike Raahauge, der oplever, at det perifere og digitale bliver tæt, og det nære bliver afskåret og distanceret i en mærkelig, ambivalent tid.
    Vi har givet los på alle tangenterne, men vi står også over for en kæmpe coronaregning. Det vil kræve politisk prioritering skriver Maike Raaghauge.

    I coronatidens klare lys

    'Jeg ser en undervisning, der er blevet langt mere kreativ og tværfaglig, hvor lærerne tør give slip og bare give los på alle tangenter, så det bliver en god og inspirerende dag under hygiejneregimets rammer, men hvad med regningen?' skriver skoleleder Maike Raahauge.
    Tæt på sommerferien og planlægningen af næste år er alt corona-indfarvet. Hvordan ser virkeligheden ud efter ferien og hvilke skyer ser vi i horisonten?

    Corona-indfarvning: I dag, i morgen og næste år

    Vi forsøger at løse knuder, hvor vi faktisk ikke helt ved, om løsningerne holder, så igen har vi en plan a, b, og c, skriver Skoleleder Maike Raahauge, der reflekterer over hvad der sker, hvis personalet går på ferie uden viden om, hvad de kommer tilbage til.

    Den nye normale er nye retningslinjer fulgt af nye spørgsmål

    Er vi klar til en normalisering i forhold til den nye-ny-normale. Det er faktisk ikke så nemt, konstaterer skoleleder Maike Raahauge.
    Michael Ziegler fra KL, (tv) og Danmarks Lærerforenings Anders Bondo Christensen skal mødes til forhandlinger, men hvad sker der. vil de gøre som de plejer?

    Samarbejdet mellem Bondo og Ziegler efter corona

    'Nu er Bondo og Ziegler på banen igen, og jeg havde næsten glemt dem og den rolle, de spiller i kulissen,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Hun gruer for, hvad KL og Danmarks Lærerforening, har lært af corona.

    Coronadeadlines

    Med coronakrisen får vi også nye styringsudtryk. Skoleleder Maike Raahauge skriver om typer af coronadeadlines. Har du fx hørt om deadlines kaldet boomerang eller sprinten?
    I New Zealand er regeringen gået 20% ned i løn i det kommende halve år. For at vise samfundssind. Hvad gør vi - Og gør vores fagforeninger det for os? Spørger Maike Raaghauge

    Samfundssind i den offentlige sektor

    Samfundssind handler om mere en blot at tjekke ind på skolen. Hos os er vi i gang med nogle byggesager, men hvor går man hen som offentligt ansat, når man vil hjælpe samfundets økonomi på fode igen? spørger skoleleder Maike Raahauge.
    Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har valgt at trumfe i forhold til valg af skolebestyrelser.

    Staten overtrumfer det kommunale selvstyre

    Hvorfor kan den gamle skolebestyrelse ikke fortsætte en ekstra måned? spørger skoleleder Maike Raahauge, der undrer sig over, at ministeren ikke kan se, at man ude i praksis har mere end almindeligt travlt.
    Hvad skal værten genlære efter corona, når mødestrukturen befinder sig i et limbo mellem virtuelle og fysiske møder?

    Imellem virtuelle og fysiske møder

    I otte uger har ledere haft en Tetris-tætpakket-videomødekalender, men hvad sker der med mødelederens rolle, når vi pludselig kan mødes i et mix af fysiske og virtuelle mødedeltagere? spørger skoleleder Maike Raahauge.

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    x

    Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.