Michael Ziegler fra KL, (tv) og Danmarks Lærerforenings Anders Bondo Christensen skal mødes til forhandlinger, men hvad sker der. vil de gøre som de plejer?

Samarbejdet mellem Bondo og Ziegler efter corona

'Nu er Bondo og Ziegler på banen igen, og jeg havde næsten glemt dem og den rolle, de spiller i kulissen,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Hun gruer for, hvad KL og Danmarks Lærerforening, har lært af corona.

Coronadeadlines

Med coronakrisen får vi også nye styringsudtryk. Skoleleder Maike Raahauge skriver om typer af coronadeadlines. Har du fx hørt om deadlines kaldet boomerang eller sprinten?

De gode ting i kølvandet på coronakrisen

Selv om der ikke har været udfyldt skemaer, gennemført sprogtest og vi kun holdt få trivselssamtaler, så ser vi større trivsel og fantastiske læringsmiljøer, skriver leder Janni Juhl-Petersen.
I New Zealand er regeringen gået 20% ned i løn i det kommende halve år. For at vise samfundssind. Hvad gør vi - Og gør vores fagforeninger det for os? Spørger Maike Raaghauge

Samfundssind i den offentlige sektor

Samfundssind handler om mere en blot at tjekke ind på skolen. Hos os er vi i gang med nogle byggesager, men hvor går man hen som offentligt ansat, når man vil hjælpe samfundets økonomi på fode igen? spørger skoleleder Maike Raahauge.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har valgt at trumfe i forhold til valg af skolebestyrelser.

Staten overtrumfer det kommunale selvstyre

Hvorfor kan den gamle skolebestyrelse ikke fortsætte en ekstra måned? spørger skoleleder Maike Raahauge, der undrer sig over, at ministeren ikke kan se, at man ude i praksis har mere end almindeligt travlt.

Med hygiejneregler solidt i bagagen bliver fokus nye styrkede lærerplaner

'Jeg ønsker mig ikke tilbage til tiden før Covid-19. Jeg håber, at vi som samfund lærer af de gode ting, som Covid-19 har bragt med sig,” skriver leder Janni Juhl-Petersen.
Hvad skal værten genlære efter corona, når mødestrukturen befinder sig i et limbo mellem virtuelle og fysiske møder?

Imellem virtuelle og fysiske møder

I otte uger har ledere haft en Tetris-tætpakket-videomødekalender, men hvad sker der med mødelederens rolle, når vi pludselig kan mødes i et mix af fysiske og virtuelle mødedeltagere? spørger skoleleder Maike Raahauge.

Genåbning af dagtilbud version 7.0

Vi er i fase 2. Jeg gætter på, at de retningslinjer, der er meldt ud nu, kommer til at gælde i et godt stykke tid, og at vi kan komme ud af det vakuum, som genåbningen har været, skriver leder Janni Juhl-Petersen.

Ledere skal ses og mærkes

Coronakrisen giver forandringer og kræver ledelse. 'Jeg er ikke usynlig eller utydelig, men jeg kan åbenbart til tider være svær at mærke,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Men hvad betyder begrebet 'at blive mærket?'
Bureaukratiet har mange ansigter. I gamledage var data opbevaret i kasser. I dag skal lederne indtaste dem i IT-systemer

Bureaukratiet trives også under coronakrisen

Den offentlige sektor er blevet kritiseret for sine mange it-systemer, hvor man registrerer alt muligt. Under coronakrisen er dokumentationskravene steget, skriver leder Janni Juhl-Petersen.

Post corona og den inkluderende folkeskole

Klare strukturer, få kendte voksne, faste legegrupper, fast gårdområde, samme lokale og tid til fordybelse i et fag får nogle børn til at blomstre. Hvad betyder det for fremtidens inklussionsdagsorden? spørger skoleleder Maike Raahauge.
Lærerne på de store årgange er ikke vant til at skulle lære børn at vaske hænder og holde øje med, hvornår og om det sker. Den udfordring skriver Maike Raaghauge om.

Ad to spor mod normalen

'Så er vi i gang igen. Med to faser samtidig. For 0.-5. årgang tager vi et vigtigt skridt mod mere normale tilstande med én meters afstand. For 6.-9. årgang starter vi med fase 1, men bliver det lettere for deres lærer, fordi vi har prøvet det før?' spørger skoleleder Maike Raahauge.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.