Med hygiejneregler solidt i bagagen bliver fokus nye styrkede lærerplaner

'Jeg ønsker mig ikke tilbage til tiden før Covid-19. Jeg håber, at vi som samfund lærer af de gode ting, som Covid-19 har bragt med sig,” skriver leder Janni Juhl-Petersen.
Hvad skal værten genlære efter corona, når mødestrukturen befinder sig i et limbo mellem virtuelle og fysiske møder?

Imellem virtuelle og fysiske møder

I otte uger har ledere haft en Tetris-tætpakket-videomødekalender, men hvad sker der med mødelederens rolle, når vi pludselig kan mødes i et mix af fysiske og virtuelle mødedeltagere? spørger skoleleder Maike Raahauge.

Genåbning af dagtilbud version 7.0

Vi er i fase 2. Jeg gætter på, at de retningslinjer, der er meldt ud nu, kommer til at gælde i et godt stykke tid, og at vi kan komme ud af det vakuum, som genåbningen har været, skriver leder Janni Juhl-Petersen.

Ledere skal ses og mærkes

Coronakrisen giver forandringer og kræver ledelse. 'Jeg er ikke usynlig eller utydelig, men jeg kan åbenbart til tider være svær at mærke,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Men hvad betyder begrebet 'at blive mærket?'
Bureaukratiet har mange ansigter. I gamledage var data opbevaret i kasser. I dag skal lederne indtaste dem i IT-systemer

Bureaukratiet trives også under coronakrisen

Den offentlige sektor er blevet kritiseret for sine mange it-systemer, hvor man registrerer alt muligt. Under coronakrisen er dokumentationskravene steget, skriver leder Janni Juhl-Petersen.

Post corona og den inkluderende folkeskole

Klare strukturer, få kendte voksne, faste legegrupper, fast gårdområde, samme lokale og tid til fordybelse i et fag får nogle børn til at blomstre. Hvad betyder det for fremtidens inklussionsdagsorden? spørger skoleleder Maike Raahauge.
Lærerne på de store årgange er ikke vant til at skulle lære børn at vaske hænder og holde øje med, hvornår og om det sker. Den udfordring skriver Maike Raaghauge om.

Ad to spor mod normalen

'Så er vi i gang igen. Med to faser samtidig. For 0.-5. årgang tager vi et vigtigt skridt mod mere normale tilstande med én meters afstand. For 6.-9. årgang starter vi med fase 1, men bliver det lettere for deres lærer, fordi vi har prøvet det før?' spørger skoleleder Maike Raahauge.

Nye anbefalinger gør pædagogen til gårdvagt

Hvis børn skal have lov til at være børn, og kvadratmeterkravet ophæves samtidig med, at varigheden af ansigt-til-ansigts kontakter skal reduceres, bliver pædagogen så gårdvagt? spørger leder Janni Juhl-Petersen.
Teenagerne kommer og vi har tid til at planlægge det, skriver Maike Raaghauge

Teenagerne kommer, endelig!

Efter de mindre skolebørn kommer teenagerne. 'Denne gang ved vi noget mere. Vi har haft en beta-test. Og ja, de her er større, men de skal stadig lære at vaske hænder korrekt og overholde en masse restriktioner,' skriver skoleleder Maike Raahauge.

Ubesvarede spørgsmål om fremtiden

At reducere kompleksitet er et vigtigt element for at kunne holde fokus, men kompleksitetsreducering bliver et ledelsesproblem, når man skal planlægge næste år, hvor et utal af ubesvarede spørgsmål hober sig op. Det skriver skoleleder Maike Raahauge om.
Det gælder om at få ja-sombreroen frem

Min første nej-hat

'Som ledere i denne tid bliver vores værdier tydeligere i de små handlinger,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Det kan være svært at beholde ja-hatten på i coronatiden, derfor har ledere brug for backup-teams.

Troværdighed og dynamiske planer

'Hvor længe kan jeg stadig fremstå som en troværdig leder, når mine planer hele tiden bliver justeret og rettet?' Det spørgsmål stiller leder Janni Juhl-Petersen sig selv i dagens blog-spot.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.