Det gælder om at få ja-sombreroen frem

Min første nej-hat

'Som ledere i denne tid bliver vores værdier tydeligere i de små handlinger,' skriver skoleleder Maike Raahauge. Det kan være svært at beholde ja-hatten på i coronatiden, derfor har ledere brug for backup-teams.

Troværdighed og dynamiske planer

'Hvor længe kan jeg stadig fremstå som en troværdig leder, når mine planer hele tiden bliver justeret og rettet?' Det spørgsmål stiller leder Janni Juhl-Petersen sig selv i dagens blog-spot.
Den offentlige leders hverdag er under coronaudbruddet end med at blive pakket som containere på et skib eller klodser i spillet Tetris

En pakket dag i skolelederens fodspor

Ledere i det offentlige har altid en tæt pakket dag, men de digitale muligheder gør nu, at de kan pakke dagens opgaver og møder uden overgang som i et spil Tetris. Det skriver skoleleder Maike Raahauge.

Minimumsnormeringer ind ad bagvejen

På den anden side af besværet får vi en masse med over. Mere personale, trivsel hos bekymringsbørn, mindre sygdom, mindre skrig ved aflevering og mindre madspild, skriver leder Janni Juhl-Petersen.
Et er at blive testet. Når det er sket skal du vente og indtil da er du formelt sygemeldt, men hvad nu hvis testen er negativ og viser, at du er rask, selvom du er sygemeldt?

Sygefravær, samtaler og statistik i en coronatid

Test og ventetid præger sygefraværsstatistik og vikarbudget. Fremtidens sygefraværssamtaler vil handle om personale sygemeldt på grund af Sundhedsstyrelsens retningslinjer eller ventede på testsvar. Selvom svaret er negativt, tæller de i statistikken, skriver skoleleder Maike Raahauge.
Vi venter på Mette Frederiksen, men hvem og hvad venter hun på?

Ventetiden – et vakuum for spørgsmål og svar

Corona har sat dagtilbudslederen i et tomrum mellem Mette Frederiksens næste udmelding og en serie af ubesvarede spørgsmål. Samtidig skal lederen se i øjnene, at fremtidens ledelse er en blanding af sundhed, pædagogik og rapporteringer til corona-bureaukratiet.
Hjemmeundervisning af børn der er hjemme pga. somatisk sårbare forældre eller deres eget helbred bekymre skoleleder Maike Raaghauge.

De mest sårbare børn

Der er en gruppe børn, som jeg ikke synes, vi taler om, men som jeg i den grad er bekymret for: Børn i risikogruppen eller med forældre, der er alvorligt syge. Hvor er de i pressen? Hvor er de i vores tanker, når hverdagen er fyldt med værnemidler og usikker økonomi, skriver skoleleder Maike Raahauge.
Genåbningen kræver flere hænder. Skoleleder Maike Raaghauge reflektere over om man kan dublere medarbejderne, som tvillingerne her (Arkivfoto)

Send flere folk

'Jeg har brug for at dublere mit personale, så de kan være tre steder på en gang,' skriver skoleleder Maike Raahauge, der kæmper med at bemande mange rum med få børn. Først opskalerede hun med vikarer, og i dag kommer næste forstærkning - 14 pædagogmedhjælpere. Læs hendes refleksion om at modtage nye medarbejdere i en kultur, hvor man ikke mødes.

Første gang: At opleve det uventede i det forventede

Når Covid-19 rammer første gang, kører actioncards rundt i hovedet og så opdager man, at det bare kører, fordi man er forberedt. Det giver også anledning til refleksion om sårbarhed og uundværlighed, skriver skoleleder Maike Raahauge.

At styre et tog og sende et telegram til chefen

Det er lederen, der styrer det tog, institutionen er i. Lederen kender sporene, og lederen fortolker signalerne fra chefer og styrelser, så toget ikke kører af sporet, mens hun samarbejder med forældre og personale. Den virkelighed skriver leder Janni Juhl-Petersen om.
Aula, Outlook, lederportalen, Teams, Facebook og skolens telefon og postkasse er de syv kommunikationskanaler, som rammer skoleleder Maike Raaghauges ledelsesrum. De suppleres nu med en coronaportal.

Veje ind i mit ledelsesrum

Den kommunale leder er underlagt multiple kommunikationskanaler, hvis antal er steget mærkbart under coronakrisen. Det samme er antallet af chefer, der har direkte instruktiv effekt på den daglige ledelse, skriver skoleleder Maike Raahauge.

Digitale MUS-samtaler

Vi har fået en masse erfaring med digitale møder. De er gode, når dagsorden er tydelig, men er de gode til stormøder og MUS-samtaler? Og hvor godt kan man afkode nonverbal kommunikation? Det skriver leder Janni Juhl-Petersen om.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.