Ledelse er et samarbejde – både på tværs af organisatoriske grænser og sammen med medarbejderne

Hvad indebærer det at bedrive tværgående ledelse og distribueret ledelse? Og hvad skal du være opmærksom på for at lykkes med begge ledelsesformer? Det kan du blive klogere på her.

Stewardship som nyt pejlemærke for styring: Gladere, mere effektive medarbejdere og tilfredse borger...

Hvis vi antager, at ansatte i top og bund af Velfærdsdanmark deler ønsket om at gøre en forskel for borgerne og på vejen også gerne vil trives bedre og være mere effektive, er Stewardship-tankegangen et fornuftigt, alternativt pejlemærke for offentlig styring og ledelse.

Stewardship: Ledelse bør handle om anerkendelse og tillid, ikke belønning og straf

Når lokale velfærdsinstitutioner styres med kontrol og regler, bunder det i en historisk mistillid til medarbejderne. Den nye stewardship-teori støder stik modsat fra kaj: Tillid til, at ledere og medarbejdere vil det samme – det bedste for borgerne.

Samskabt styring rimer på stewardship

Stewardship teoriens grundlæggende fokus på tillid, inddragelse og fælleskabsorienterede værdier kan synes lige vel idealistisk på papiret. Men flere kommuner har på forskellig vis vist vejen til, hvordan idealerne i stewardship kan gøres til virkelighed med samskabt styring.

Mød ’den politiske kvinde’: Et nyt ansigt på ledelsesgangen

’Den politiske kvinde’ har levet et stille liv i skyggen af to herremodeller: den økonomiske og den humanistiske mand, hvis motivationer nærmest er modsatrettede. Men vi nærmer os et opgør med denne enten-eller-tænkning, som baner vejen for en mere kompleks, men også farverig ledelsespraksis og organisationsudvikling, styret af den politiske kvinde.

Fremtidens styring pakket pædagogisk ind og klar til brug

Anmeldelse: "Samskabt styring" af Tina Ølgaard Bentzen fra Roskilde Universitet gør os klogere på, hvorfor afbureaukratisering er så svær en øvelse, og hvorfor samskabt styring er umulig at komme udenom i fremtidens offentlige sektor.

Karisma, identitet og personlighed gør en forskel for din ledelse

Nogle ledere fremstår karismatiske – andre gør ikke. Nogle ledere har en stærk faglig identitet, andre har en stærk lederidentitet. Og lederes personlighed varierer også. Karisma, identitet og personlighed betyder noget for at udøve ledelse. Men hvordan arbejder du som leder med det? Bliv klogere her.

Styrer vi mod et nyt menneskesyn?

Fællesskab og tillid fylder heldigvis fortsat meget i Danmark. Men det menneskesyn, der ligger bag ’economic man’ og varianter af New Public Management har præget offentlig styring ledelse i en lang årrække. Et menneskesyn, der baserer sig på individualisme og fravær af tillid. Hvad kan vi stille i stedet? Det sætter vi fokus på i Ledelsesavisen #5, hvor nye begreber som stewardship, samskabt styring og ”den politiske kvinde” introduceres.

Coronaledelse: Krisestyringsdilemmaer står i kø

I kølvandet på lockdown har vi set, hvordan krisers uforudsigelighed gør krisehåndtering til ledelse i kaos, og med tiden er de værdidilemmaer, coronakriseledelse har affødt, blevet meget tydelige. Men det helt store spørgsmål er: Hvad sker der med styringen efter corona?

Er coronakrisen enhver direktørs søde organisationsdrøm?

Det er drømmestof at se en hel organisation flyve i samme retning med hjerte og vilje som brændstof. I en dybt kompliceret situation har vi skabt fælles viden, styret mod et fælles mål drevet frem af gensidig respekt og løbende evaluering. Men vi kender stadig ikke scenariet for den post-corona ny-normal-situation, som utvivlsom vil byde på nye og stadig ukendte udfordringer.

Coronakrisen kræver modige ledere

Både politikere og offentlige ledere har rettet opmærksomheden mod de fagprofessionelles råd og viden i covid-19-situationen – og har måtte trække på eget mod til nye beslutninger. Det skriver to ledelsesforskere i denne artikel.

Forandringsledelse under COVID-19: Coronakrisen er IT-værktøjers uforudsete generalprøve – så hvad h...

Coronakrisen blev den begivenhed, som for alvor kastede mange offentlige ledere og medarbejdere hovedkulds ud i at arbejde med nyt IT-løsninger. Og der både er problemer at undgå og gevinster at hente, også på den anden side af pandemien, hvis IT-løsningerne accepteres, læres og integreres i at løse kerneopgaverne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Modtag den daglige gratis oversigt over nyheder direkte i din indbakke.